søndag den 15. marts 2015

Chicken tikka masala


Jeg elsker indisk mad, men får det lavet alt for sjældent. Igår blev der så endelig lavet noget, og menuen stod på chicken tikka masala. Jeg har kigget på forskellige opskrifter, men valgte at bikse min egen sammen. Der er flere ting jeg ikke bryder mig om, så det har jeg jo så ikke puttet i, det er f.eks ingefær. Kan du lide ingefær kan du jo bare putte det i , både i marinaden til kødet, og i sovsen .

Chicken tikka masala:

Marinade til kødet:
2 dl yoghurt naturel
4 fed hvidløg ( finthakket)
2 tsk garam marsala
1½ tsk. gurkemeje
1 frisk rød chili, vælg den styrke du nu er til ( finthakket)
2 tsk groft salt
Saften fra 2 lime

450 g kyllingbryst ( skåret i ca. 1 cm tykke skiver på den korte led)


- Alle ingredienserne til marinaden røre sammen, og vendes så med kyllingen. Lad det trække i køleskabet i min. 1 time.

- Ca. 10 minutter før du går igang med sovsen, smider du kyllingen og marinaden i et ovnfast fad, og ind i en forvarmet ovn på 200 grader varmluft, og lader det tilberede i ca. 15 minutter.

Sovsen:

1 stort løg ( finthakket)
2 fed hvidløg ( finthakket)
3 spsk tomatpure
3 dl vand
½ dl fløde
25 g. finthakkede mandler
Olie til stegning

Frisk koriander til drys på toppen af den færdige ret. ( kan undlades )

- Varm olie op i en gryde , og svits løget deri et par minutter, og tilsæt så hvidløg, og ladet det svitse med et par minutter. Løg og hvidløg skal ikke tage farve.

- Tilsæt gurkemeje, mandler, og tomatpure, og rør godt rundt i det hele. Lad det lige svitse et minuts tid , og tilsæt så vand.

- Lad sovsen simre i ca. 5 minutter.

- Tilsæt fløde og kylling+marinade, og rør det hele gode sammen. Lad det simre et par minutter og smag til med salt/peber.

- Drys hakket frisk koriander over retten, og server med ris og evt. naanbrød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar